Menu

Výroční zpráva o činnosti Moravskoslezského kraje a jeho orgánů v oblasti poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb. za rok 2024

K naplnění zákona byly usnesením rady kraje č. 4/220 ze dne 22. 12. 2016 schváleny Zásady upravující postup kraje při poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon 106).

Níže uvedená výroční zpráva je zpracována na základě povinnosti vyplývající z ustanovení § 18 zákona 106. V tabulce Přehled vyřizování žádostí o poskytování informací v roce 2024, která je součástí této výroční zprávy, je zpracován přehled písemných žádostí a způsob jejich vyřízení.

1. Počet podaných žádostí o informace a počet vydaných rozhodnutí o odmítnutí žádosti – § 8 odst. 1 písm. a) zákona 106

V průběhu roku 2024 obdržel povinný subjekt celkem 241 žádostí o poskytnutí informace a bylo vydáno celkem 32 rozhodnutí o odmítnutí žádosti nebo její části, z toho 23 rozhodnutí o odmítnutí části žádosti a 9 rozhodnutí o odmítnutí celé žádosti.

2. Počet podaných odvolání proti rozhodnutí – § 18 odst. 1 písm. b) zákona 106

V roce 2024 byly podány 2 odvolání proti rozhodnutí o anonymizaci části žádosti. Jedno odvolání bylo zrušeno a věc se vrátila k novému projednání. Ohledně druhého odvolání Ministerstvo dopravy zatím nerozhodlo.

3. Opis podstatných částí každého rozsudku soudu – § 18 odst. 1 písm. c) zákona 106

Soud nepřezkoumával žádné rozhodnutí o odmítnutí žádosti.

4. Výčet poskytnutých výhradních licencí – § 18 odst. 1 písm. d) zákona 106

V roce 2024 nebyla poskytnuta žádná výhradní licence.

5. Počet stížností podaných podle § 16a zákona 106, důvody jejich podání a stručný popis způsobu jejich vyřízení – § 18 odst. 1 písm. e) zákona 106

Ve vztahu k žádostem o informace obdrženým v roce 2024 bylo podáno 5 stížností podle § 16a zákona 106, kdy žadatel u první stížnosti nesouhlasil s postupem vyřízení žádosti o informace po termínu, u druhé a třetí nesouhlasil s postupem povinného subjektu u totožné žádosti o informace, u čtvrté a páté stížnosti nesouhlasil s výši úhrady spojené s poskytnutím požadovaných informací. První stížnost byla vyřízena v rámci autoremedury, druhá byla rozhodnutím Ministerstva vnitra odmítnuta, u třetí bylo rozhodnutím Ministerstva vnitra přikázáno, aby se část žádosti o informace vyřídila. U čtvrté stížnosti Ministerstvo dopravy dospělo k závěru, že požadovaná úhrada za poskytnutí informací se snižuje na 0 Kč, a o páté stížnosti zatím nerozhodlo.

6. Další informace vztahující se k uplatňování zákona 106 – § 18 odst. 1 písm. f) zákona 106

Z celkového počtu 241 podaných písemných žádostí o poskytnutí informace obdržených v roce 2024 byla podle § 17 zákona 106 požadována úhrada nákladů v 6 případech (ve třech případech ve vztahu k části žádosti a v dalších třech případech k celé žádosti). Ve dvou případech byla žádost o informace odložena pro neuhrazení nákladů, jedna žádost byla na základě stížnosti, o které rozhodlo Ministerstvo dopravy tak, že výše úhrady byla snížena na 0 Kč, vyřízena poskytnutím informací. Další žádost byla na základě stížnosti postoupená Ministerstvu dopravy, které zatím nerozhodlo. Jedna žádost byla vyřízena v roce 2025, kde běží lhůta pro úhradu ze strany žadatele. Jedna žádost byla vyřízena po uhrazení částky 5 292 Kč.

Počet podaných žádostí v roce 2024 je vyšší než v roce 2023 (rok 2023 – 205 žádostí, rok 2022 – 121 žádostí, rok 2021 – 149 žádostí, rok 2020 – 152 žádostí, rok 2019 – 153 žádostí, rok 2018 – 187 žádostí). Dotazy se týkaly především oblasti dopravy, životního prostředí a zemědělství, fungování zastupitelstva kraje, zdravotnických zařízení a reklam. Tři žádosti o informace byly vyřizované souběžně dvěma odbory (DSH + KŘ). V roce 2024 došlo ke spojení odboru KPP (4 žádosti) a ÚP (2 žádosti), kdy v tabulce jsou tyto informace pod společnou zkratkou odboru KPP.

V prostorách podatelny krajského úřadu je umístěna informační složka, ve které jsou uveřejněné písemnosti ohledně základních informací zveřejňovaných povinně v souladu s § 5 odst. 1 zákona 106.

Webová stránka Moravskoslezského kraje poskytuje občanům značnou část informací týkajících se Moravskoslezského kraje a činnosti jeho orgánů a ve zvláštním oddíle "Povinné informace" jsou umístěny všechny povinně zveřejňované informace podle § 5 zákona 106.

V roce 2024 navštívilo webové stránky kraje 829 242 unikátních návštěvníků, (v roce 2023 – 713 711 návštěvníků), kteří celkově provedli 1 920 650 návštěv (v roce 2023 – 1 906 467 celkových návštěv) v rámci kterých zobrazili 3 392 222 stránek.

Moravskoslezský kraj aktivně využívá k efektivní komunikaci s veřejností i možnosti sociálních médií. Naši občané mají možnost sledovat aktuální dění, události, aktivity a novinky v regionu prostřednictvím krajských oficiálních profilů na platformách jako Facebook, Instagram, X, YouTubeLinkedIn. V rámci těchto sociálních sítí je veřejnosti poskytován také další prostor pro interakci a zpětnou vazbu.

Přehled vyřizování žádostí o poskytování informací v roce 2024
Odbory krajského úřadu (zkratka odborů) Počet podaných žádostí Způsob vyřízení žádostí Zpětvzetí žádosti žadatelem Jiný způsob vyřízení (vyřízeno dle zákona č. 123/1998 Sb., stejná opakující se žádost nebo žádost adresována jinému subjektu) Podané odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádostí Podané stížnosti na vyřízení žádosti Poskytnuté informace s finanční úhradou
Plně poskytnuté informace Částečné poskytnutí informací a část žádosti vyřízena odkazem na zveřejněné informace Odkaz na zveřejněné informace Odložení žádosti Odložení části žádosti, část informace poskytnuta Rozhodnutí o odmítnutí žádosti Rozhodnutí o odmítnutí části žádosti, část informace poskytnuta Žádosti převedené do následujícího roku, čekání na zaplacení finanční úhrady         Počet vyřízených žádostí s úhradou Úhrada v Kč
KH 10 8 1   1                    
4 4                     2    
KON 3 3                          
POR 22 18 2               1   1    
INF 0                            
21 7         1       13        
IM 7 5 1               1        
FIN 1 1                          
ZDR 15 13 1               1        
KSÚ 18 14     1   1 1     1        
RRC 5 5                          
ŽPZ 31 5 1     1         24        
ŠMS 11 10 1                        
EP 1 1                          
SOC 13 9 1   1     2           1 5292
DSH 72 41 2 1 2   21 6     2 2 2    
KPP 6 4 1               1        
RLZ 1                            
Celkem 241 148 11 1 5 1 23 9 0 0 44 2 5 1 5292

Vysvětlivky k tabulce:

zkratka
poskytovatel informací
KH
Odbor kancelář hejtmana kraje
Odbor kancelář ředitele krajského úřadu
KON
Odbor podpory korporátního řízení a kontroly
POR
Odbor právní a organizační
INF
Odbor informatiky
Odbor vnitra a krajský živnostenský úřad
IM
Odbor investiční a majetkový
FIN
Odbor financí
ZDR
Odbor zdravotnictví
KSÚ
Odbor krajský stavební úřad
RRC
Odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu
ŽPZ
Odbor životního prostředí a zemědělství
ŠMS
Odbor školství, mládeže a sportu
EP
Odbor evropských projektů
SOC
Odbor sociálních věcí
DSH
Odbor dopravy
KPP
Odbor kultury a územního plánování
RLZ
Odbor rozvoje lidských zdrojů

Úřední hodiny pro veřejnost:

Po, St: 8:00‑17:00 hod.

Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.

Pá: 8:00‑13:00 hod.