Menu

Tisková zpráva – Cestující příměstskou dopravou se mohou těšit na vyšší komfort. Ceny jízdného se nezmění

Občané Moravskoslezského kraje, kteří jezdí linkovými autobusy nebo regionálními vlaky, by měli od 10. prosince počítat s novými jízdními řády a s dalšími novinkami, zejména na železnici. Rozsah regionální dopravy zůstává stejný, také tarif pro příměstskou dopravu se nezmění a jízdné nepodraží.

„Chceme, aby se s každou změnou v dopravě zvýšil komfort cestování veřejnou dopravou pro obyvatele Moravskoslezského kraje. Připravujeme je tak, aby veřejná doprava byla efektivní, rychlejší a jednodušší, zvýšila se kvalita dopravního spojení mezi jednotlivými městy a obcemi a dopravovali jsme se ekologičtěji,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka s tím, že Moravskoslezský kraj má zájem na tom, aby veřejnou dopravou jezdilo co nejvíce cestujících, aby pro ně bylo výhodné nechávat auta doma.

Dodal, že rozsah regionální železniční dopravy zůstává prakticky beze změny. Dochází k menším úpravám jednotlivých vlaků s ohledem na poptávku po přepravě, zajištění přípojů a technologické infrastruktury. Pravidelný provoz vlaků také ovlivní významné investiční akce Správy železnic, zejména modernizace nádraží Havířov a rekonstrukce koridorové tratě v úseku Lipník nad Bečvou – Drahotuše.

„Cestující se mohou těšit na zvýšení komfortu v regionálních vlacích napříč krajem. Od prosince 2023 bude do provozu nasazeno 5 nových jednotek řady 650.2 RegioPanter, které budou zajišťovat pravidelný provoz zejména na linkách S3 (Ostrava – Hranice na Moravě) a S9 (Ostrava – Český Těšín). Jde o nízkopodlažní vozidla vybavená WiFi, zásuvkami pro dobíjení elektroniky, 1. třídou, kamerovým systémem, technologií pro sčítání cestujících a také prodejními terminály jízdného, které akceptují platební kartu a ODISku,“ upřesnil náměstek hejtmana Radek Podstawka.

Komfort cestování vzroste i na dalších regionálních tratích, kde se navýší podíl nízkopodlažních spojů jednotkami RegioPanter, PushPull, CityElefant či RegioNova. „Celkem bude v novém jízdním řádu nízkopodlažními vozidly zajištěno přes 70 procent dopravních výkonů. Připojení k internetu prostřednictvím sítě WiFi bude zajištěno v 90 procentech objednávaných vlaků. Prodejní terminály jízdného cestujícím usnadní odbavení, které je možné provést po nástupu do vlaku,“ řekl náměstek hejtmana Radek Podstawka.

Od prosince bude prodejními terminály vybavena většina souprav na linkách S1(Ostrava – Opava), S3 (Ostrava – Hranice na Moravě), S6 (Ostrava – Frýdlant n.O./Frenštát p.R.), S8 (Studénka – Veřovice), S10 (Opava – Rýmařov), S15 (Krnov – Jindřichov), S32 (Suchdol n.O. – Fulnek) a S33 (Suchdol n.O. – Budišov n.B.). V průběhu let 2024 a 2025 bude prodejními terminály jízdného osazena většina vozidel provozovaná na regionálních linkách v integrovaném dopravním systému ODIS.

Významnou změnou je integrace vlaků dálkové dopravy na trase Ostrava – Návsí do ODIS. „Jde o rychlíky, IC a EC vlaky provozované ve dvouhodinovém intervalu Českými drahami v relaci Ostrava-Svinov – Bohumín – Karviná – Český Těšín – Třinec – Návsí. Linka ponese označení R62. Tímto bude umožněno cestovat všemi vlaky ČD v této relaci (tedy jak osobními vlaky linky S2, tak i rychlíky R62) jednotně v Tarifu ODIS,“ upřesnil jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal. Dodal, že v regionální dopravě dojde k prodloužení vybraných vlaků linky R61, které nyní končí v zastávce Ostrava-Stodolní až do stanice Ostrava-Svinov a opačně. Dojde tak k rozšíření nabídky přímého spojení z Českotěšínska a Havířovska do stanic Ostrava-hlavní nádraží a Ostrava-Svinov, kde cestující mohou přestoupit na návazné vlaky dálkové dopravy.

K zásadním změnám nedochází ani v rámci regionální autobusové dopravy. „Byly provedeny pouze změny v závislosti na požadavcích jednotlivých cestujících, zaměstnavatelů a také v souvislosti se změnou jízdních řádů železniční dopravy. Jízdní řády autobusů se změnily také v souvislosti s nutností úprav vzhledem k hustému provozu individuální automobilové dopravy ve vybraných relacích, kde docházelo k výraznému zpožďování jednotlivých spojů. Taktéž bylo reagováno na změny v přepravě studentů v situacích, kdy již bylo nutné některé spoje posílit. Jde mimo jiné o posílení relace z Ostravy do Krmelína, Staré vsi nad Ondřejnicí a Brušperka po 14. hodině a také o posílení relace mezi Frýdkem‑Místkem a Třincem,“ popsal náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka.

ZMĚNY V ODIS OD 10. PROSINCE 2023

Změny v regionální železniční dopravě v Moravskoslezském kraji

Tarif na železnici v Moravskoslezském kraji

V souvislosti s přechodem na nové smluvní uspořádání s dopravci na železnici v Moravskoslezském kraji dochází od 10. prosince i ke změnám v tarifu. Pro cestování regionálními vlaky v rámci Moravskoslezského kraje bude nově nabízen primárně Tarif ODIS. Při nákupu jízdenky u pokladny, v prodejním terminálu ve vozidle, u průvodčího ve vlaku, v eshopu ČD či v aplikaci MůjVlak bude cestujícímu primárně nabídnuto odbavení v Tarifu ODIS, alternativně pak jízdné v celostátním tarifu SJT (One Ticket). Pro maximální využití integrovaného jízdného ODIS doporučujeme cestujícím pořídit si ODISku, která pro pravidelné i občasné cestování nabízí nejvýhodnější jízdné, popř. mobilní aplikaci ODISapka. Celosíťové produkty dopravce ČD (Aplikace IN100, Celodenní jízdenka, Skupinová víkendová jízdenka, Letní skupinová jízdenka, Jízdenka na léto, režijní výhody aj.) a mezinárodní jízdenky budou i nadále uznávány.

Pro cestujícího se tedy mnoho nezmění. Pokud cestuje na jednorázové jízdenky, odbaví se i nadále na pokladní přepážce ve stanici, kde sdělí svou cílovou stanici a obdrží automaticky jízdenku v Tarifu ODIS. Pokud stanice nemá otevřenu pokladnu, může se cestující odbavit prostřednictvím žlutého validátoru (je-li jím stanice či vozidlo vybaveno), resp. u průvodčího ve vlaku. Pokud cestující využíval k nákupu jízdenek e-shop ČD nebo mobilní aplikaci Můj vlak, může si v ní jízdenky kupovat i nadále – budou automaticky vydány v tarifu ODIS. Samozřejmě je možné využít i mobilní aplikaci ODISapka, která umí prodat jízdenku u konkrétního vyhledaného spojení v rámci ODIS, včetně přestupu na autobusy či MHD.

AUTOBUSOVÁ DOPRAVA

Změny v Tarifu ODIS

Změna v oblasti přepravy zavazadel a jízdních kol:

Od 10. prosince 2023 jsou kola a koloběžky vyjmuty z nároku na bezplatnou přepravu jako zavazadla k 24hodinové, 3denní a dlouhodobé časové jízdence.

Kola, elektrokola, koloběžky a elektrokoloběžky s průměrem kola menším než 12 palců (30,48 cm) se nově přepravují bezplatně, pokud mají průměr kola větší než 12 palců, je přeprava zpoplatněna:

Tarifní úpravy v oblasti REGION

V tarifní oblasti REGION se ceny jízdného nemění, pouze je rozšířena nabídka dlouhodobých časových jízdenek o 365denní, resp. 12měsíční i u slevových kategorií, kde doposud nabízena nebyla (děti, studenti, důchodci a občané nad 65 let).

Přeprava psů a zavazadel je nově zpoplatněna částkou 15,- Kč.

Úprava cen v oblastech OSTRAVA XXL a MĚSTO

V tarifní oblasti OSTRAVA XXL dochází k zavedení 10minutové nepřestupní jízdenky v ceně 23,- Kč. Přestupní jízdenka bude nově stát 30,- Kč, přičemž se prodlužuje doba na přestup na 60 minut. V oblasti OSTRAVA XXL dochází také k úpravě cen 3denních a dlouhodobých časových jízdenek.

K úpravám jízdného dochází rovněž v tarifních oblastech MĚSTO Opava a MĚSTO Třinec.

Úřední hodiny pro veřejnost:

Po, St: 8:00‑17:00 hod.

Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.

Pá: 8:00‑13:00 hod.